Praktijkvoorbeelden

Beeldbellen in het Ommelander Ziekenhuis Groningen

Beeldbellen Ommelander Ziekenhuis Groningen

Vanaf 15 juni kunnen bepaalde specialismen in het Ommelander Ziekenhuis bellen met patiënten via een videoverbinding. Er wordt gebruik gemaakt van de beeldbeloplossing van WeSeeDo. Deze is geïntegreerd in het door Funatic gerealiseerde patiëntenportaal Mijn Ommelander. Tijdens de coronacrisis is de beeldbeloplossing in korte tijd en in nauwe samenwerking tussen de betrokken partijen tot stand gekomen.

Ommelander Ziekenhuis

Het Ommelander Ziekenhuis is het ziekenhuis van Noord- en Oost-Groningen, met meerdere locaties in de regio. Vanaf juni 2018 wordt de zorg voornamelijk vanuit het splinternieuwe ziekenhuis in Scheemda geboden. In totaal ontvangt het Ommelander Ziekenhuis jaarlijks zo’n 64.000 eerste polikliniekbezoeken en 120.000 herhaalbezoeken. Met ruim 1.200 medewerkers en 100 medisch specialisten biedt het ziekenhuis zorg aan patiënten in de regio. Uitgangspunt hierbij is om de zorg zo dicht mogelijk bij de patiënt te leveren.

..zodat patiënten alleen nog naar het ziekenhuis hoeven als dat echt nodig is. Dat is fijn want voor veel patiënten is het lastig om naar het ziekenhuis te komen
Patiënten zien

Tijdens de coronacrisis heeft veel reguliere zorg in de ziekenhuizen stilgestaan. Andere (digitale) vormen van contact bleken nodig om toch zoveel mogelijk mensen te zien die de hulp van een zorgverlener zo hard nodig hebben. Hierdoor houdt het ziekenhuis meer ruimte vrij voor patiënten die voor fysiek onderzoek langs moeten komen. Beeldbellen wordt een vast onderdeel van het zorgaanbod van het Ommelander Ziekenhuis, zodat patiënten alleen nog naar het ziekenhuis hoeven als dat echt nodig is. Dat is fijn want voor veel patiënten is het lastig om naar het ziekenhuis te komen, bijvoorbeeld doordat ze afhankelijk zijn van mantelzorgers of het openbaar vervoer.

Beeldbeloplossing

In de beeldbeloplossing zoals bij Ommelander Ziekenhuis gerealiseerd staat gebruiksgemak voor de patiënt centraal. De patiënt ontvangt de uitnodigingslink voor het gesprek in een mail of SMS en neemt na het klikken op de link op de afgesproken datum en tijd plaats in de digitale wachtkamer van de zorgverlener. Dit kan vanaf een laptop, tablet of smartphone met camera en microfoon. De patiënt hoeft hiervoor geen applicatie te installeren, het openen van de link in de (mobiele) browser is voldoende.

De kracht van de beeldbeloplossing bij Ommelander Ziekenhuis zit in de koppeling met het patiëntenportaal Mijn Ommelander. Het patiëntenportaal heeft als bron het Nexus Elektronisch Patiënten Dossier. Het verifiëren van de patiënt- en contactgegevens en het versturen van de uitnodigingslink aan de patiënt vindt plaats vanuit Mijn Ommelander. De zorgverlener kan door een persoonlijke QR-code zelf kiezen om het beeldgesprek vanaf de eigen mobiele telefoon te starten of vanaf een werkplek ergens in het ziekenhuis.

Over Funatic

Funatic levert websites met geïntegreerde patiëntenportalen en mobile apps aan ziekenhuizen ter ondersteuning van de digitale patiëntreis. Dankzij een hechte integratie met het Elektronische Patiënten Dossier wordt alle medische informatie inzichtelijk en kunnen veel zorgprocessen worden gedigitaliseerd waardoor het ziekenhuis en de zorgverleners nog toegankelijker worden voor patiënten en bezoekers. Zie voor meer informatie www.funatic.nl.

Meer weten? Plan direct een
WeSeeDo gesprek met ons in!

We laten je graag zien hoe WeSeeDo werkt, op een dag en tijdstip dat jou uitkomt.