Praktijkvoorbeelden

Huisarts Akyüz deelt zijn ervaringen met WeSeeDo: "Deze tijd heb ik al in veelvoud teruggewonnen"

Huisarts Ali Akyüz deelt zijn ervaringen met beeldbellen via WeSeeDo
In het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen.

Zorg op afstand, het blijkt belangrijker dan ooit. Steeds méér huisartsenpraktijken bieden de mogelijkheid van beeldbellen aan naast het fysieke, telefonische en e-consult. Maar hoe pak je dit aan op de huisartsenpraktijk? We spraken Ali Akyüz, huisarts bij Huisartsenpraktijk Admiralengracht.

De start: stel jezelf een doel

Waarom zijn jullie gestart met beeldbellen?

“Ik raakte eigenlijk meteen enthousiast toen ik hoorde dat Uw Zorg Online een veilige en gebruiksvriendelijke beeldbelmodule had geïntegreerd in hun zorgportaal Uw Zorg Online. Ik zag direct de meerwaarde ervan in en heb het daarom meteen aangeschaft en geïntegreerd.”

Uitdagingen en oplossingen

Een nieuwe vorm van contact met de huisarts vergt een verandering en veranderingen kosten tijd en energie. Hoe hebben jullie hier de ruimte voor gezien en tegen welke knelpunten liepen jullie aan?
“Klopt, in het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen. Het voelt rustiger in de praktijk, vooral aan de balie en telefoon bij de assistenten.”

Van welke beeldbelapplicatie maak je gebruik en waarom? En hoe richt je nu je agenda in?
“Ik maak gebruik van WeSeeDo voor videoconsulten. Bij ons is deze geïntegreerd in het portaal en in onze HIS-agenda, zodat ik of mijn assistenten niet handmatig de link naar de patiënt hoeven te versturen. Wij hebben op dit moment geen aparte blokken in de agenda gereserveerd voor beeldbellen, dus wij hebben verschillende vormen van consulten door elkaar.”

Een nieuwe manier van werken vergt niet alleen aan jullie kant een verandering, maar ook voor jullie patiënten. Wat zijn ervaringen van jullie patiënten met beeldbellen? En voor welke populatie en hulpvragen vinden jullie beeldbellen al dan niet geschikt?
“Wij hebben een heel diverse populatie, maar zien dat met name expats, hoogopgeleiden en jongvolwassenen behoefte hebben aan beeldbellen en dit inplannen via het portaal. Dit geeft een tijdswinst die weer gebruikt kan worden voor fysieke consulten met ouderen. Omdat met name hoogopgeleiden of jongeren een beeldbelconsult aanvragen, gebeurt het bijna niet dat we de triage door een assistent hebben gemist: deze doelgroep kan redelijk goed zelf inschatten of een beeldbelconsult dient voor de hulpvraag die zij hebben. Voorbeelden hiervan zijn het bespreken van een testuitslag of lichamelijke klachten.”


Meer weten over de toepassingsmogelijkheden van veilig en gemakkelijk beeldbellen voor jouw praktijk?

Vraag een gratis en vrijblijvende demo aan!

Binnen 15 minuten ben je helemaal op de hoogte.

Meer weten? Plan direct een
WeSeeDo gesprek met ons in!

We laten je graag zien hoe WeSeeDo werkt, op een dag en tijdstip dat jou uitkomt.