In het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen.
Zorg op afstand, het blijkt belangrijker dan ooit. Steeds méér huisartsenpraktijken bieden de mogelijkheid van beeldbellen aan naast het fysieke, telefonische en e-consult. Maar hoe pak je dit aan op de huisartsenpraktijk? We spraken Ali Akyüz, huisarts bij Huisartsenpraktijk Admiralengracht.
De start: stel jezelf een doel
Waarom zijn jullie gestart met beeldbellen?
“Ik raakte eigenlijk meteen enthousiast toen ik hoorde dat Uw Zorg Online een veilige en gebruiksvriendelijke beeldbelmodule had geïntegreerd in hun zorgportaal Uw Zorg Online. Ik zag direct de meerwaarde ervan in en heb het daarom meteen aangeschaft en geïntegreerd.”
Uitdagingen en oplossingen
Een nieuwe vorm van contact met de huisarts vergt een verandering en veranderingen kosten tijd en energie. Hoe hebben jullie hier de ruimte voor gezien en tegen welke knelpunten liepen jullie aan?
“Klopt, in het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen. Het voelt rustiger in de praktijk, vooral aan de balie en telefoon bij de assistenten.”
Van welke beeldbelapplicatie maak je gebruik en waarom? En hoe richt je nu je agenda in?
“Ik maak gebruik van WeSeeDo voor videoconsulten. Bij ons is deze geïntegreerd in het portaal en in onze HIS-agenda, zodat ik of mijn assistenten niet handmatig de link naar de patiënt hoeven te versturen. Wij hebben op dit moment geen aparte blokken in de agenda gereserveerd voor beeldbellen, dus wij hebben verschillende vormen van consulten door elkaar.”
Een nieuwe manier van werken vergt niet alleen aan jullie kant een verandering, maar ook voor jullie patiënten. Wat zijn ervaringen van jullie patiënten met beeldbellen? En voor welke populatie en hulpvragen vinden jullie beeldbellen al dan niet geschikt?
“Wij hebben een heel diverse populatie, maar zien dat met name expats, hoogopgeleiden en jongvolwassenen behoefte hebben aan beeldbellen en dit inplannen via het portaal. Dit geeft een tijdswinst die weer gebruikt kan worden voor fysieke consulten met ouderen. Omdat met name hoogopgeleiden of jongeren een beeldbelconsult aanvragen, gebeurt het bijna niet dat we de triage door een assistent hebben gemist: deze doelgroep kan redelijk goed zelf inschatten of een beeldbelconsult dient voor de hulpvraag die zij hebben. Voorbeelden hiervan zijn het bespreken van een testuitslag of lichamelijke klachten.”